Patriotyzm konsumencki jest coraz bardziej wyraźnym trendem, który cieszy polskich rolników i przedsiębiorców. Jak rozpoznać prawdziwie polską żywność?
Z pomocą przyszli urzędnicy (tak, serio!) i stworzyli znak "Produkt polski", który pozwala konsumentom na łatwiejsze wyszukiwanie rodzimych produktów. Jest to bardzo ważne w sytuacji, kiedy borykamy się z problemem fałszowania żywności oraz błędnego znakowania produktów rolno-spożywczych. Pisaliśmy o tym chociażby w kontekście polityki jednej z sieci handlowych. Dodajmy, iż nie jest to odosobniony przypadek i nieczyste sumienie ma w tym względzie większość sieci handlowych ale nie tego dotyczy ten artykuł.
Co bowiem najważniejsze, dla siedmiu na dziesięciu Polaków wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi to, że pochodzi on z Polski, a połowa konsumentów swój patriotyzm manifestuje podczas zakupów w sklepach z artykułami rolno-spożywczymi!
Znakiem rozpoznawczym, który ma ułatwić zakupy jest właśnie znak "Produkt polski". Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych produkty opatrzone tą informacją muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25% masy tych produktów, pod warunkiem że składniki takie nie są wytwarzane w kraju. Więcej informacji na ten temat można uzyskać klikając ten link.
Kupując zatem produkty opatrzone ww. znakiem, konsument ma pewność, że została ona wytworzona w kraju i z rodzimych surowców. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie, a w efekcie przyczynia się także do budowania patriotyzmu konsumenckiego i wsparcia sprzedaży polskiej żywności. Warto odnotować, że posługiwanie się przez producentów tym oznaczeniem jest dobrowolne. Nagłośnione przez ruch AGROunia przypadki błędów w oznaczeniach żywności oraz powołana spontanicznie przez organizację Michała Kołodziejczaka "społeczna inspekcja kontroli" AGROpatrol spowodowały zwiększone zainteresowanie rozpoznawalnością żywności krajowego pochodzenia. Dlatego też jeśli chcesz mieć peeność, że kupujesz efekt pracy polskiego rolnika szukaj na produkcie takiego oznaczenia:
Zadania rozpowszechniania znaku "Produkt polski" podjął się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który realizuje go m.in. poprzez prowadzoną akcję "Polska smakuje". W jej ramach prowadzone są aktywne działania ukierunkowane na promocję polskiej żywności oraz budowanie silnej marki polskich produktów żywnościowych.
Na stronie kampanii "Polska smakuje" czytamy, że "Jest to odpowiedź na konieczność zbudowania silnej i rozpoznawalnej marki polskiej żywności. Marki, która w świadomości konsumentów będzie utrwalana poprzez znak graficzny i hasło słowne „Polska smakuje”. Marki, która będzie gwarantem najwyższej jakości produktów spożywczych. Głównym komunikatem „Polska smakuje” jest jasny i czytelny przekaz, że żywność wytwarzana w ramach systemów jakości żywności i posiadająca stosowne, uznawane przez MRiRW certyfikaty, spełnia najwyższe parametry jakościowe, sanitarne, a także smakowe."
Reasumując: coraz większe zainteresowanie konsumentów polskimi produktami rolno-spożywczymi wymusza pozytywne reakcje w administracji resortu rolnictwa odpowiedzialnej za wspieranie rozwoju polskiego rynku produkcji żywności. Rosnąca świadomość konsumentów wywiera presję na dostawców żywności, aby oferowali produkty rodzimej produkcji. Wszystko to jest bardzo ważne i może istotnie wspierać rozwój polskiego rolnictwa o ile działania te będą efektywne a kontrola prawidłowości znakowania żywności efektywna i niepozostawiajaca miesjca na oszustwa - temat ten jednak będzie przedmiotem kolejnego naszego artykułu z cyklu dotyczącego znakowania żywności.
Dodaj komentarz
Komentarze
Super że ktoś o tym piszę