fot. AGROunia/Facebook
Nadal brakuje zrozumienia, że związki są dla pracowników - ledwie 6% Polaków należy do związków zawodowych, prawie 20% odnosi się do nich krytycznie. Jednym z postulatów AGROunii jest wzmocnienie związków zawodowych. “Władza i pracodawcy skutecznie obrzydzili nam związki zawodowe, przekonywali, że nie są nam potrzebne, że nie ma się po co do nich zapisywać. Związki zawodowe są im po prostu nie na rękę” - mówi w rozmowie z portalem Agrolajt.pl Michał Kołodziejczak, lider AGROunii.
Kampania antyzwiązkowa
Do związków zawodowych należy tylko 6% Polaków - wynika z badania CBOS. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że w swoim zakładzie pracy nie ma związku zawodowego. Natomiast 18% odnosi się do nich krytycznie.
“Władza i pracodawcy skutecznie obrzydzili nam związki zawodowe. One są im po prostu nie na rękę. To pokłosie skutecznej, chociaż dla wielu niewidocznej, kampanii antyzwiązkowej, która funkcjonuje w Polsce. Wiele ze związków uwikłanych jest w zbyt mocne uzależnienie od władzy, co też obrzydza ludziom przynależność do związków” - zauważa w rozmowie z portalem Agrolajt.pl Michał Kołodziejczak, lider AGROunii.
Zdaniem Kołodziejczaka związki zawodowe w Polsce powinny być niezależne finansowo i w pełni autonomiczne od zarówno rządu, jak i firmy. “W Polsce mamy złą ustawę o związkach zawodowych, która daje im za mało praw i możliwości”- zauważa Kołodziejczak.
Czy związkowcy mają wpływ na decyzję władz?
Coraz więcej Polaków sądzi, że związki zawodowe mają zbyt mały wpływ na decyzję władz. Dziś zadanie to podziela 39% Polaków - jest to o 8 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku. Przy czym niemalże 10% uważa, że związki zawodowe mają zbyt duże oddziaływanie na władzę.
“W Polsce są takie przepisy, które nie dają związkom dużych możliwości, ale też Polacy nie wierzą, że taki wpływ może być, a możemy mieć duży wpływ. Oczywiście nikt głośno nie powie, że to dzięki związkom zawodowym coś zostało załatwione, pokazałoby to siłę. Dlatego władza, telewizja, pracodawcy nigdy nie będą chcieli przyznawać racji. My wiemy, jak dużą siłą są związki zawodowe - wystarczy przypomnieć sobie obronę przed “piątką dla zwierząt”, czy wywarcie wpływu na zmianę marketingu największego supermarketu w Polsce, bo pracownicy Biedronki jasno mówią o tym, że to przez AGROunię muszą handlować z małymi rolnikami, ale Biedronka nigdy się do tego nie przyzna” - podkreśla Kołodziejczak.
Rośnie zaufanie do związków
Mimo kampanii antyzwiązkowej polepsza się opinia Polaków o związkach zawodowych - dziś 46% jest zdania, że ich działalność jest korzystna dla Polski. To wzrost o 10 punktów procentowych względem 2019 roku.
“Polacy coraz lepiej rozumieją, że mogą bronić ich tylko i wyłącznie dobrze działające związki zawodowe. Największym problemem jest to, że prawo związkowe tworzone jest przez rząd, którego celem jest osłabienie związków zawodowych oraz utrzymywanie słabych, by nie mogły odpowiednio reprezentować interesów ludzi. Interes związków zawodowych będzie uderzał nie tylko w pracodawcę, ale i w rząd, czy w konkretnych polityków. Cieszy rozbudowa świadomości Polaków” - powiedział Michał Kołodziejczak.
Jak zauważa Michał Kołodziejczak działania AGROunii mają wpływ na poprawę opinii o związkach zawodowych wśród Polaków.
“Myślę, że AGROunia bardzo mocno przyczyniła się do zmiany tego trendu i do zwiększenia świadomości, po co nam są potrzebne związki zawodowe. Uważam, ze to jest wielki sukces tych, którzy włączyli się w nasze działania” - dodaje Kołodziejczak.
Źródło: Businessinsider
Dodaj komentarz